Taniec, media, sponsoring | Obecność tańca w polskich mediach i w dyskursie publicznym w Polsce oraz potencjał sponsoringowy tańca w Polsce

Celem badania jest określenie jak przedstawia się obecność tańca w polskich mediach oraz jaki jest aktualny dyskurs publiczny dotyczący tańca w Polsce na podstawie danych z mediów tradycyjnych i cyfrowych, z mediów społecznościowych, jak również oszacowanie aktualnego potencjału sponsoringowego tańca w Polsce oraz możliwych trendów rozwoju tego potencjału dla wybranych kategorii tematycznych. Badanie realizowane jest z wykorzystaniem narzędzi monitorowania mediów. Metodologia zakłada przeprowadzenie statystycznej analizy danych w oparciu o listę ponad 100 słów kluczowych występujących we wszystkich pozostających w bazie Instytutu Monitorowania Mediów publikacji prasowych, internetowych oraz materiałów radiowych i telewizyjnych, a także wszystkich postów/komentarzy/materiałów audiowizualnych w wybranych platformach społecznościowych (X, Facebook, TikTok, Instagram, YouTube). 

Szacowana liczba publikacji, które zostaną poddane analizie statystycznej to 765 tys. publikacji prasowych i internetowych oraz 130 tys. postów i materiałów audiowizualnych pochodzących z mediów społecznościowych. Dodatkowo szczegółowej analizie zostanie poddanych ok 2000 wyselekcjonowanych publikacji prasowych i internetowych oraz ok 1000 wybranych postów i materiałów audiowizualnych. Zakres czasowy badania: 01.03.2024-28.02.2025. 

Raport z realizacji badania zawierać będzie m.in. opis skali medialnej tematyki tańca (z wyłączeniem zjawisk takich jak np. popularne teleturnieje telewizyjne), w tym medialność występowania zbioru słów kluczowych (szacowana na podstawie liczby publikacji, wskaźnika dotarcia, szacunkowego ekwiwalentu reklamowego), wskazanie najaktywniejszych mediów czy porównanie do poprzednich 12 miesięcy (01.03.2024-28.02.2025 vs 01.03.2023-28.02.2024). Przeanalizowana zostanie medialność tańca w relacji do wybranych aktywności sportowych (z uwagi na znany i dobrze zbadany potencjał sponsoringowy sportu jest to ważny punkt odniesienia), jak również medialność wybranych stylów i gatunków tanecznych.

Analizie poddana zostanie także medialność:
- do 20 wydarzeń (wszystkie media prasowe, internetowe, radiowe i telewizyjne),
- do 20 instytucji/organizacji (wszystkie media prasowe, internetowe, radiowe i telewizyjne),
- do 20 osób (wszystkie media prasowe, internetowe, radiowe i telewizyjne)

Planowana jest analiza porównawcza wybranych wydarzeń, instytucji/organizacji oraz osób do tzw. benchmarków. W celu oszacowania potencjału sponsoringowego tańca analizie zostaną poddane dane pochodzące z mediów pasowych, internetowych, radiowych i telewizyjnych. Oszacowany zostanie ekwiwalent reklamowy publikacji o tańcu w rozumieniu ogólnym/uniwersalnym, jak również ekwiwalent reklamowy wskazanych wydarzeń tanecznych i benchmarków. Zrealizowana i zaprezentowana zostanie również analiza SWOT dla potencjalnego sponsoringu tańca. Ponieważ w polu zainteresowania tego badania znajduje się również dyskurs społeczny wokół tematyki tańca w Polsce zatem przeanalizujemy w jakich kontekstach tematycznych pojawia się temat tańca, wskażemy i opiszemy najczęściej pojawiające się obszary tematyczne i konteksty, jak również przyjrzymy się w jaki sposób osoby mówiące i piszące o tańcu budują np. definicje czy typologie tańca. 

Badanie jest zrealizowane przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Instytutem Monitorowania Mediów.