Badanie publiczności tańca | Odbiorcy tańca oraz dostępność oferty tanecznej w Polsce

Narodowy Instytut Muzyki i Tańca udostępnił wyniki ogólnopolskiego badania Odbiorcy tańca w Polsce oraz dostęp do oferty tanecznej – pierwszego tak kompleksowego opracowania poświęconego uczestnictwu Polaków w kulturze tanecznej, ich postawom, preferencjom i percepcji dostępności oferty tanecznej w kraju. Wyniki dostępne są w postaci dwóch, powiązanych ze sobą raportów. 

Badanie zostało zrealizowane w pierwszej połowie 2025 roku przez Centrum Badawczo-Rozwojowe BIOSTAT na zlecenie Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca. Obejmowało dwa etapy badań ilościowych (łącznie 2000 respondentów), przeprowadzonych metodą CAWI na reprezentatywnych próbach ogólnopolskich. Celem projektu było stworzenie pogłębionej diagnozy społecznego odbioru tańca w Polsce – zarówno jako formy uczestnictwa w kulturze, jak i aktywności rekreacyjnej. 

Kim są odbiorcy tańca w Polsce? 

Ponad połowa badanych (53,9%) deklaruje zainteresowanie tańcem i pozytywne nastawienie do tej formy ekspresji. Co istotne, niemal 80% respondentów (77,1%) uczestniczy przynajmniej sporadycznie w aktywnościach tanecznych – od zajęć i warsztatów po udział w spektaklach. 

Zainteresowanie tańcem częściej deklarują kobiety (64%) niż mężczyźni (43%), a istotnym czynnikiem sprzyjającym późniejszej aktywności tanecznej okazują się wczesne doświadczenia z dzieciństwa – ponad 70% osób zainteresowanych tańcem uczestniczyło w zajęciach tanecznych w wieku szkolnym. 

Wyniki pokazują, że w świadomości społecznej taniec zajmuje szczególne miejsce: postrzegany jest nie tylko jako forma ruchu, ale przede wszystkim jako dziedzina sztuki, przestrzeń wyobraźni, ekspresji i tożsamości kulturowej. 

Dostępność oferty tanecznej i bariery uczestnictwa 

Choć większość respondentów ocenia swój dostęp do oferty tanecznej jako średni lub duży (ponad 60%), widoczne są znaczące różnice między dużymi miastami a mniejszymi miejscowościami. Mieszkańcy wsi i małych miast znacznie częściej wskazują na braki w ofercie tanecznej lub całkowity jej brak. Najtrudniej dostępne pozostają publiczne szkoły tańca oraz spektakle taneczne na żywo. Wśród osób aktywnych tanecznie największym zainteresowaniem cieszą się natomiast kursy i warsztaty. 

Większość badanych, którzy nie uczestniczą w aktywnościach tanecznych, wskazuje jako przyczynę brak zainteresowania, choć pojawiają się również bariery związane z niedoborem czasu, innymi priorytetami oraz brakiem pewności siebie. 

Co ważne, aż 83,7% respondentów zainteresowanych tańcem pozytywnie oceniło pomysł utworzenia lokalnych centrów choreograficznych – jako miejsc łączących funkcje artystyczne, edukacyjne i społeczne. 

Znaczenie badania i dostęp do raportu 

Badanie Odbiorcy tańca w Polsce oraz dostęp do oferty tanecznej stanowi ważny krok w kierunku lepszego zrozumienia roli tańca w życiu społecznym Polaków. Ujawnia, że taniec postrzegany jest jako istotny element kultury, tożsamości i twórczej ekspresji, a jednocześnie wskazuje na potrzebę działań zwiększających dostępność oferty tanecznej w mniejszych ośrodkach. 

Pełne raporty z obu etapów badania dostępne są na stronie Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca: https://nimit.pl/badania-i-raporty/ 

Projekt Taniec w Polsce 2025 

Badanie zostało zrealizowane w ramach projektu Taniec w Polsce 2025 – jednego z filarów przygotowań do IV Kongresu Tańca. Projekt ten obejmuje sześć szeroko zakrojonych badań poświęconych różnym wymiarom życia tanecznego w Polsce: finansowaniu, infrastrukturze, publiczności, obecności tańca w mediach i potencjałowi fundraisingowemu tańca oraz analizom geo-przestrzennym. 

Taniec w Polsce 2025 to przedsięwzięcie o wyjątkowej skali i znaczeniu, którego celem jest stworzenie trwałych zasobów wiedzy o stanie tańca w Polsce. Raporty przygotowane w jego ramach stanowią punkt wyjścia do pogłębionej refleksji nad przyszłością tańca w kraju – zarówno w wymiarze artystycznym, jak i społecznym. 

Realizacja badania Odbiorcy tańca w Polsce oraz dostęp do oferty tanecznej BIOSTAT Centrum Badawczo-Rozwojowe na zlecenie Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca. Sfinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 

Opracowanie raportu: Beata Dyrska, Bartosz Olcha, Piotr Wojciechowski 

Redakcja merytoryczna NIMiT: dr Maria Opałka | Kierownik projektu badawczego Taniec w Polsce 2025 

Konsultacje merytoryczne badań w projekcie Taniec w Polsce 2025: prof. dr hab. Małgorzata Leyko, dr Joanna Szymajda, dr hab. Tomasz Nowak, prof. ucz., dr adt Jacek Łumiński, Paweł PITZO Mazur, Magdalena Zalipska, Karolina Bilska, Sonia Nieśpiałowska, dr Grzegorz Pańtak, Ryszard Kalinowski, Maria Zięba, Sylwia Grzegrzółka, Grażyna Pol, Mariusz Żwierko, Mateusz Czekaj, Patrycja Alenkuć, Katarzyna Borza. 

Badanie zrealizowano w ramach projektu badawczego Taniec w Polsce 2025. Partner merytoryczny projektu: Narodowe Centrum Kultury.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, które są niezbędne do prawidłowego działania strony oraz usług dostępnych za jej pośrednictwem. Korzystając z tej strony, wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookie zgodnie z naszą polityką prywatności.

Akceptuję: